Het begin

De Weber Kettle is voor het eerst op de markt verschenen in 1952. Deze barbecue is ontworpen door George Stephen, een metaalbewerker bij de Weber Brothers Metal Works in Chicago. Het bleek moeilijk voor Stephen om zijn barbecue op de markt te zetten buiten Chicago en Milwaukee. Er waren in Amerika immers vele anderen die hun barbecue op de markt hadden gezet. Denk aan merken zoals Sears, Montgomery Ward, en True Value. Het bijzondere is dat deze merken inmiddels een stuk minder bekend zijn, en Weber een begrip is voor huishoudens over de hele wereld.

Meer weten over de geschiedenis van Weber? Klik dan hier.

Publiciteit

Rond de jaren 1970 begon Weber met het geven van live demonstraties door heel Amerika. Op deze manier kon men zien hoe de barbecue in elkaar gemonteerd was en hoe deze functioneerde. Het was de beste manier om te laten zien dat de Weber Kettle superieur was aan alle andere houtskoolbarbecue’s.

Een uitdaging die veel voorkwam bij deze demonstraties was het grillen van een hele kalkoen. Dit werd namelijk gezien als iets wat onmogelijk zou zijn op de barbecue en alleen in de oven bereid kon worden. Door dit, op het eerste oog van het publiek, onmogelijke gerecht te presenteren op de Weber Kettle werden steeds meer consumenten overtuigd. Ook winkelketens en andere verkooppunten begonnen Weber producten in te kopen om deze aan te prijzen aan de klant.

Seizoensgericht

De gewonnen publiciteit was een enorme winst voor Weber, maar er was nog een probleem dat opgelost moest worden. Banken wilde namelijk geen leningen of samenwerkingen met Weber aangaan omdat het barbecueën nog zeer seizoensgericht was. Waar de winst van het bedrijf in de zomer zeer goed was, kelderde dit enorm in de winter.

In een poging om Weber een veelzijdiger merk te maken werden brievenbussen op de markt gebracht. De brievenbussen werden aangeboden met de belofte dat ze een leven lang mee zouden gaan, maar mensen waren hier absoluut niet in geïnteresseerd. Een uitstap naar de haardbranche en het verkopen van op maat gemaakte schermen voor de open haard was ook geen succes. Het duurde namelijk te lang voordat het product af was en thuis geleverd kon worden, en dit kwam ook omdat het bestellen en bezorgen van pakketjes not niet zo’n gestroomlijnd proces was als vandaag de dag. Weber heeft klokken, bardecoratie en zelfs kleine plastic figuurtjes gemaakt, maar het was allemaal een flop.

Gasbarbecue’s

Rond 1984 was Weber razend populair geworden om zijn houtskoolbarbecue’s. Een absolute mijlpaal, maar rond deze tijd kwam er een nieuwe soort barbecue in opmars. Steeds meer mensen ontdekten namelijk het gemak van een gasbarbecue, wat Weber in financieel gevaar bracht. Het besluit was genomen om al het geld en alle tijd te steken in het ontwerpen van een gasbarbecue die net zo goed zou zijn als de beroemde houtskoolbarbecue. In 1985 introduceerde Weber dan ook de allereerste Weber Genesis.

De gasbarbecue’s rond deze tijd waren lang niet zo fijn in gebruik als nu. Het was namelijk zeer eenvoudig om je gerechten compleet te ruïneren en daarbij ook de barbecue behoorlijk te laten opvlammen. Daarnaast vielen de meeste gasbarbecue’s na een jaartje of drie gewoon uit elkaar. Het succes van de veel stevigere Weber Genesis was dan ook letterlijk de redding van het bedrijf.

Weber Wereldwijd

Nu het succes van Weber in de Verenigde Staten vastgesteld was, werd het tijd om uit te breiden naar de rest van de wereld. Dit bleek alleen een behoorlijke uitdaging. In Europa bijvoorbeeld was barbecueën nog helemaal geen bekend begrip, laat staan dat mensen wisten wat een barbecue überhaupt was. Weber begon demonstraties uit te voeren in Canada, Europa, Australië, Nieuw Zeeland and Zuid Afrika. Daarnaast begon Weber complete Grill Academy’s te ontwikkelen, zodat mensen naast een demonstratie ook echt het gemak en de kwaliteit van Weber zelf konden ervaren. Het heeft meer dan 20 jaar geduurd, maar Weber is nu op de standaard die we vandaag de dag kennen. We hopen dan ook dat we blijven groeien, ontwikkelen en verbeteren, om je door de tijd heen de best mogelijke barbecue-ervaring mee te kunnen geven.

#Steekhemaan!